Ministerio de Industria, Turismo y Comercio LogoMinisterior
 

Preguntes freqüents marques i noms comercials

Podran constituir marca els signes o mitjans següents:

  • a) Les paraules o combinacions de paraules, incloses les que serveixen per identificar les persones. Per exemple, "DULCILIA", per distingir productes o serveis, o "El Juli", com a nom artístic.
  • b) Les imatges, figures, símbols i gràfics, per exemple, la representació d'un cavall amb les potes dels davant alçades, que distingeix els cotxes Ferrari, o un cocodril per a la roba de vestir de Lacoste.
  • c) Les lletres, les xifres i les seves combinacions, per exemple, BBVA, Licor 43 o S-3.
  • d) Les formes tridimensionals, entre les quals s'inclouen els embolcalls, els envasos, la forma del producte o la seva presentació.
  • e) Els sons.
  • f) Qualsevol combinació dels signes o mitjans que, amb caràcter enunciatiu, s'esmenten en els apartats anteriors.

La llei estableix una sèrie de prohibicions:

  • Signes que no tenen capacitat suficient per distingir, per exemple, un punt o una línia sense cap altre element caracteritzador ja que difícilment serien percebuts com a "marca" pel consumidor.
  • Signes genèrics i específics, per exemple xocolata per distingir "xocolata", aquells que es componguin exclusivament de signes que al comerç o en el llenguatge corrent hagin arribat a constituir una denominació necessària o usual de producte o servei del que es tracti, per exemple, "Rotlle de primavera", per distingir productes alimentaris.
  • Signes descriptius: els que es componguin exclusivament de signes o indicacions que serveixin al comerç per designar l'espècie, la qualitat, la quantitat, la destinació, el valor, la procedència geogràfica, l'època de producció del producte o de la prestació del servei o altres característiques dels productes o del servei, per exemple "Edició selecta" o "Maduixes de maig".
  • Signes enganyosos, per exemple, "Oleoliva", per distingir tot tipus d'olis i greixos comestibles.
  • Signes contraris a la Llei o a l'ordre públic, per exemple, qualsevol marca xenòfoba o sexista.
  • Formes que vinguin imposades per raons d'ordre tècnic o per la naturalesa dels propis productes o que afectin el seu valor intrínsec, per exemple, la representació d'una antena parabòlica per distingir antenes parabòliques o la d'un eixugaparabrises per a eixugaparabrises, o la representació d'un portallapis sense cap element de fantasia o capritxosa.
  • Denominacions d'origen, indicacions geogràfiques, termes tradicionals de vins o especialitats tradicionals garantides que estiguin protegides per lleis que impedeixin el seu registre, i el nom d'obtencions vegetals en alguns casos concrets.
  • Determinats signes protegits legalment, com ara banderes i escuts d'estats, comunitats autònomes, etc.

L'OEPM disposa d'unes Guies d'examen de prohibicions de registre a la seva pàgina web on es detallen exemples i casos concrets sobre els criteris seguits per l'Oficina per analitzar les prohibicions absolutes i relatives dels signes distintius.

Es presenta directament per l'interessat, o a través de representant o agent de la propietat industrial, una sol·licitud davant de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques (OEPM) o en els Centres Regionals d'Informació de Propietat Industrial de les CCAA, oficines de Correos (en sobre obert, per correu certificat i amb justificant de recepció), a les delegacions i subdelegacions de Govern, àrees d'Indústria i Energia o per via telemàtica, mitjançant una sol·licitud electrònica, a la qual s'accedeix a través de la pàgina web de l'OEPM (www.oepm.es).