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Preguntas frecuentes

 

Respondemos todas aquellas dudas referentes a los diferentes procesos implicados en la propiedad industrial.

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En fer una sol·licitud de marca poden protegir-se tantes classes de productes o serveis com es vulguin (fins a 45, que és el nombre total de classes que hi ha). Encara que només cal fer una sol·licitud, i utilitzar un únic imprès, s’ha de tenir en compte que per cada classe que es designi cal pagar una taxa de sol·licitud. 

La classificació de Niça agrupa els productes i serveis en 45 classes diferents: 34 de productes i 11 de serveis.

Sobre aquesta classificació les oficines de la UE han creat la classificació “harmonitzada”, composta per un repositori de termes descriptius de productes o serveis que són acceptats per totes les oficines de l'àmbit de la UE.

Cada classe inclou una sèrie de productes o serveis relacionats entre ells, per exemple, la classe 32 correspon a:

CLASSE 32

Cerveses; begudes sense alcohol; aigües minerals; begudes a força de fruites i sucs de fruites; xarops i altres preparacions sense alcohol per elaborar begudes.

A més, juntament amb l'enunciat general o títol de classe hi ha exemples de termes que descriuen productes o serveis concrets que entren dins l'àmbit de protecció de cada classe, l'origen del qual pot ser la classificació de Niça o la classificació europea denominada “harmonitzada”, p. ex. a la classe 32 “cerveses aromatitzades” o “extracte de llúpol per fabricar cerveses”, que poden utilitzar-se per enquadrar de manera més clara i precisa quin tipus de producte o servei es vol protegir.

Quan se sol•licita una marca o nom comercial cal indicar els productes o serveis o activitats que volen ser protegits amb aquest signe distintiu.

Per a això existeix la Classificació internacional de Niça, que està composta per 45 classes, cada una de les quals agrupa un conjunt de serveis o productes que estan relacionats. Així mateix, en l'àmbit europeu existeix la classificació harmonitzada de productes i serveis, repositori de termes classificatoris validats i utilitzats per totes les oficines de la UE, l'EUIPO inclosa.

Existen diversas clasificaciones según el parámetro que se siga en cada caso. Cabe destacar:

A) Según si existe una finalidad específica asociada a la general de diferenciar productos y servicios:

  • De productos y servicios: individualizan productos y servicios respectivamente. También se conocen como marcas individuales.
  • Colectivas: es aquella que sirve para distinguir en el mercado los productos o servicios de los miembros de una asociación de fabricantes, comerciantes o prestadores de servicios. El titular de esta marca es dicha asociación
  • De garantía: certifica las características comunes de los productos y servicios elaborados o distribuidos por personas debidamente autorizadas y controladas por el titular de la marca.

B) Según el formato del signo que se protege:

  • DENOMINATIVA: es la que está formada exclusivamente por palabras o letras, números en caracteres estándar, sin características gráficas, de disposición ni color.
  • FIGURATIVA: es aquel signo formado por palabras, letras o números con caracteres, estilización o disposición no estándar con o sin elementos gráficos o de color o que estén exclusivamente formada por elementos gráficos.
  • TRIDIMENSIONAL: son aquellas marcas que consisten en  una forma tridimensional.
  • DE POSICIÓN: son aquellos signos que consisten en la manera específica en que la marca se coloca o figura en el producto.
  • PATRÓN: son aquellos signos exclusivamente constituidos por un conjunto de elementos que se repiten periódicamente.
  • COLOR: son aquellas marcas compuestas exclusivamente por un solo color sin contornos o por una combinación de colores sin contornos.
  • SONORA: son aquellas marcas constituidas exclusivamente por un sonido o combinación de sonidos.
  • MOVIMIENTO: son aquellas marcas compuestas de un movimiento o un cambio en la posición de los elementos de la marca.
  • MULTIMEDIA: son las marcas constituidas por la combinación de imagen y sonido.
  • HOLOGRAMA: son las marcas compuestas por elementos con características holográficas.
  • OTROS: aquellas marcas que no estén cubiertas por ninguno de los otros tipos de marcas.