Ministerio de Industria, Turismo y Comercio LogoMinisterior

Preguntas frecuentes

 

Respondemos todas aquellas dudas referentes a los diferentes procesos implicados en la propiedad industrial.

Borrar palabras clave
Totes
Propietat industrial
Marques i noms comercials
Marques col·lectives i de garantia
Prova d’ús
Marques internacionals
Transformacions
Patent nacional i model d’utilitat
Certificat complementari de protecció
Patent europea i validació
Sol·licitud internacional PCT
Restabliment de drets
Transmissions i llicències
Taxes
Gestió i valoració de patents
Representació
Agents de la propietat industrial (API)
Examen de qualificació europeu (EQE)
Representació i Brèxit
Classificacions
Nul·litat i caducitat de marques i noms comercials
Indicacions geogràfiques

La marca és un signe que serveix per distingir productes o serveis al mercat.

El nom comercial no representa un producte o servei i serveix per identificar les activitats que desenvolupa una empresa en el tràfic mercantil i diferenciar-la de la resta d'empreses del mateix sector o diferent.

La marca és el signe distintiu per excel•lència i pot estendre's internacionalment per procediments establerts via el procediment de registre de la marca internacional o el de la marca europea/comunitària. En canvi això no és possible en el nom comercial que només podria protegir-se país per país i d'acord amb les normes nacionals de cada Estat.
 

La marca és un signe que serveix per distingir productes o serveis i que pot incloure formes bidimensionals i tridimensionals. El disseny industrial és un dret d'exclusiva que s'atorga sobre l'aparença externa d'un producte i que té requisits diferents a la marca. Són susceptibles de protecció les formes bidimensionals (per exemple, l'estampat d'una corbata) i les tridimensionals (per exemple, la forma d'una maleta, la carrosseria d'un cotxe).

És l'adreça d'una empresa, organització, associació o persona a Internet i permet que la seva informació, els seus productes o serveis siguin accessibles a tot el món a través de la xarxa.

Té una doble utilitat

- És el seu identificador a Internet, que serveix per identificar la seva empresa o les marques dels seus productes i serveis a la xarxa.

- La seva adreça a la xarxa és la forma més fàcil, ràpida i intuïtiva per localitzar un lloc a Internet.

Existeixen tres nivells de dominis d'Internet:

- Dominis de primer nivell són els que acaben en com, gob, edu, org (entre altres) i són assignats per institucions designades per l' ICANN. El registre de noms de domini baix .com, .org i .net no està sotmès a cap tipus de comprovació prèvia, s'assignen seguint el principi de "primer en arribar, primer servit".

- Els noms de domini de segon nivell són els que identifiquen el país. A Espanya correspon a Red.es l'assignació d'aquests dominis, que s'atorguen (si compleix els requisits) al primer que ho sol•licita. No podran ser objecte de sol•licitud com a noms de domini aquells que hagin estat prèviament assignats. També han de complir amb normes de sintaxi i no poden incloure termes reservats recollits en una sèrie de llistes (termes d'Internet i termes relatius a institucions nacionals o internacionals), tal com disposa la normativa corresponent.

- També correspon a RED.es l'assignació de dominis de tercer nivell: ".com.es", ".nom.es", ".org.es", ".gob.es" i ".edu.es". Aquests noms de domini de tercer nivell s'assignaran segons un criteri de prioritat temporal a la sol•licitud. No podran ser objecte de sol•licitud els noms de domini que hagin estat prèviament assignats. En l'assignació de noms de domini amb els indicatius " .gob.es" i " .edu.es" es verificarà amb caràcter previ a l'assignació el compliment dels requisits de legitimació continguts en la normativa vigent, així com el compliment de les normes de sintaxi. Els noms de domini de tercer nivell sota els indicatius ".com.es", ".nom.es", ".org.es" també han de complir amb normes de sintaxi i no poden incloure termes reservats recollits en una sèrie de llistes (termes d'Internet i termes relatius a institucions nacionals o internacionals), tal com disposa la normativa corresponent.

Dependiendo del tipo de signo anterior, podemos definir el momento desde el que se computa ese plazo de cinco años. El momento para iniciar el cómputo de los cinco años dependerá de la modalidad de signo oponente ante la que nos encontremos. Podemos concretar estas fechas:

  • En el caso de las marcas o nombres comerciales españoles anteriores, el plazo de cinco años deberá computarse a partir del día en que su registro es firme. Es decir, una vez que ya no se puedan interponer recursos administrativos o contencioso-administrativos contra su concesión.
  • Para las marcas de la Unión Europea anteriores, el plazo de cinco años se computa a partir de su fecha de registro.
  • En el caso de los registros internacionales anteriores que designan a España, el plazo de cinco años se computa a partir del momento en que se considera que el registro es firme conforme a la normativa española (es decir, de acuerdo con lo indicado en el primer punto).
  • Por último, para los registros internacionales anteriores que designan a la Unión Europea, el plazo de cinco años se computa a partir del momento en que se publica su concesión por la Oficina Europea de Propiedad Intelectual (EUIPO, por sus siglas en inglés) (es decir, de acuerdo con lo indicado en el segundo punto).

Más información