Ministerio de Industria, Turismo y Comercio LogoMinisterior

Preguntas frecuentes

 

Respondemos todas aquellas dudas referentes a los diferentes procesos implicados en la propiedad industrial.

Borrar palabras clave
Todas
Propiedad Industrial
Marcas y Nombres Comerciales
Marcas colectivas y de garantía
Prueba de uso
Marcas internacionales
Transformaciones
Patente nacional y modelo de utilidad
Certificado complementario de protección
Patente europea y validación
Solicitud internacional PCT
Restablecimiento de derechos
Transmisiones y licencias
Tasas
Gestión y valoración de patentes
Representación
Agentes de la propiedad industrial (API)
Examen de calificación europeo (EQE)
Representación y Brexit
Clasificaciones
Nulidad y caducidad de marcas y nombres comerciales

A part del mateix sol·licitant, el valor d'una patent interessa fonamentalment als instituts de transferència de tecnologia, als bancs i a les empreses de capital risc.

Les investigacions realitzades han identificat una sèrie d'indicadors que es poden fer servir en la determinació del valor d'una patent.

El nombre de cites posteriors s'utilitza sovint com un potent indicador del valor d'una patent. Les cites posteriors es produeixen quan la patent que s'està valorant s'esmenta en documents posteriors. El resultat que s'observa de l'anàlisi de cites és una xarxa de vincles anomenada xarxa de cites de la patent, que s'utilitza per a la taxació. El nombre de cites que rep una patent indica la seva importància científica i, per tant, el seu valor.

Altres indicadors del valor de la patent serien:

- el nombre i qualitat de les reivindicacions
- la mida de la família de patents
- la durada de la patent
- el resultat de les oposicions a la sol·licitud de patent

Aquests factors o “indicadors de valor” poden afectar el valor de la patent tant positiva com negativament. De la mateixa manera que factors com la situació, número d'habitacions, proximitat de col·legis, etc., afecten el valor d'una casa.

Mitjançant anàlisis estadístiques s'ha demostrat que el nombre de patents amb un valor molt alt és relativament petit i que el diferencial de valor varia d'un país a un altre.

En 2005, un estudi de PatVal-UEy va estimar el valor econòmic de les patents recopilant dades sobre més de 9.000 patents, com el seu valor i un ampli conjunt de característiques que descrivien el context de la invenció. L'estudi va estimar que només el 7,2% de les patents de la mostra valien més de 10 milions d'euros cada una, mentre que el 68% valien menys d'1 milió d'euros.

Els mètodes de taxació de patents a efectes empresarials es poden dividir en dos grups, quantitatius i qualitatius. Els mètodes quantitatius de valoració de patents o de carteres de patents pretenen calcular el valor monetari de la patent. Es reparteixen en tres categories bàsiques:

1. Mètode de cost: La teoria del cost atén els costos que serien necessaris per desenvolupar i patentar una invenció similar, ja sigui dins de la mateixa empresa o externament. Aquest mètode es sol utilitzar en la comptabilitat i manteniment de llibres.

2. Mètode de mercat: Els mètodes basats en el mercat valoren les patents mitjançant la seva comparació amb els preus assolits en operacions recents comparables. Aquests mètodes necessiten d'un mercat actiu, un intercanvi comparable de PI entre dues parts independents i suficient accés a la informació sobre el preu de l'operació.

3. Mètode d'ingressos: Els mètodes basats en els ingressos mesuren els ingressos potencials que es poden derivar d'una patent; el càlcul del valor actual de la patent sobre la base d'una estimació dels ingressos futurs (menys els interessos).

Els tres mètodes presenten avantatges i inconvenients, i ha de decidir-se cas per cas quin és el més adequat. Per tant, sempre és bona idea disposar d'assessorament jurídic i professional. Vet aquí una visió general dels avantatges i inconvenients dels tres mètodes:

 

Avantatges:

Inconvenients

Mètode de cost

la patent es fa visible en els llibres de la societat i s'incrementa el reconeixement de la patent.

- Un indicador útil del valor de la patent per a aquelles patents amb uns beneficis futurs que encara no són evidents.

- no hi ha una correlació directa entre el cost de desenvolupament i els ingressos futurs de les patents.

- no es tenen en compte els ingressos futurs que generaran les patents.

- el mètode de costos pot fomentar una despesa excessiva.

Mètode de mercat

- és un mètode de taxació relativament senzill.

- és útil per comprovar la validesa d'altres mètodes.

- Limitat a mercats formals de PI.

- la informació de preus rellevant en general no és pública.

- la singularitat dels PI fa difícil la comparació.

Mètode d'ingressos

- relativament senzill.

- les dades necessàries és probable que estiguin disponibles en els comptes anuals de la societat i en la informació del mercat; pot ser possible identificar o estimar els fluxos d'efectiu.

- pot resultar un mètode incert i subjecte a hipòtesis subjectives.

- és necessari estimar tant els fluxos d'efectiu incerts com els distants, així com el tipus de descompte.

Són necessaris diferents enfocaments de la taxació en funció de a qui vagi dirigida, per exemple, a possibles inversors, gerents interns, etc.

El mètode que prefereixen la majoria de les societats és el mètode dels ingressos.